Inner Banner

بهینه سازی وب سایت

بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت

SEO مخفف عبارت search engine optimization است که در فارسی آن را با عنوان بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو یا به اشتباه سئو می شناسیم. به دلیل وجود تعداد بی شماری وب سایت در جهان، معیارها و الگوریتم های متغیری که گوگل تعیین و به روزرسانی می کند، برای داشتن وب سایتی که ما را به اهداف برساند، بهینه سازی وب سایت انجام می شود. در ابتدا باید کار طراحی وب سایت خود را به افرادی متخصص بسپارید تا معیارهای بنیادین سئو را در حین طراحی وب سایت شما در نظر داشته باشند.
بعد از تحویل وب سایت و ورود به قسمت مدیریت، هنوز کار شما به پایان نرسیده است بلکه قسمت زیادی از بهینه سازی سایت، به افرادی بستگی دارد که قرار است روی وب سایت مورد نظر کار کنند. همگام بودن با اموری که برای سئو وب سایت لازم است.
موتورهای جستجو بر اساس ربات هایی که دارند و قوانینی که برای آنها وضع شده است محتوا و کدهای هر وب سایت بررسی شده و به آن رتبه می دهند و به عبارتی اعتبار وب سایت را مشخص می کنند، در نتیجه بهینه سازی وب سایت ارتباط مستقیمی با ساخت برند، بازاریابی دیجیتال و ساخت روابط دو طرفه با مشتریان دارد. از آنجایی که به این صفحه رسیده اید تصور می کنم که با چرایی و چیستی سئو آشنایی داشته باشید؛ بنابراین بحث را کمی تخصصی تر کرده و به این موضوع می پردازم که چرا برخی افراد از وضعیت سئوی وب سایت خود رضایت ندارند در حالی که تصور می کنند همه کارها را انجام داده و استراتژی بسیار خوبی دارند با ما با این بخش از پارسیان مهر همراه باشید تا همه چیز را بی پرده با شما در میان بگذاریم.

بهینه سازی وب سایت در تهران

چرا سئو وبسایت کار نمی کند

چرا استراتژی SEO کار نکرد؟

معرفی 3 مکان مهم برای پیشرفت سئوی وب سایت شما 

حدس می زنم اگر اینجا هستی، شروع به کار برای طراحی سایت و سئو، در راستای پیشرفت کسب وکاری را کردی. 
حتی شاید یک نفر کارشناس سئو یا متخصص درجه یک استخدام کرده باشی یا با یک شرکت طراحی وب سایت مثل شرکت پارسیان مهر، قرارداد سئو منعقد کرده باشی. مشکل اینجاست که هنوز پیشرفتی که منتظر آن بودی را نمی بینی و این باعث شد تا از خودت بپرسی "چرا تکنیک های SEO برای من کار نمی کند؟"

اگر به دنبال جوابی صادقانه هستی باید بگویم که دو گزینه بیشتر نمی تواند وجود داشته باشد:
1- به اندازه یا در بازه زمانی کافی روی موارد سئوی وب سایت خود کار نکردی.
2- فردی که خوب بتواند روی سئو کار کند را نداری.

اگر تصور می کنی پاسخ خیلی کلی و ناقص بود می‎ توانم کمی پیچیده تر هم دلیل مشکلت را بیان کنم. تعداد فراوانی راه و تکنیک وجود دارد که متوجه شویم چرا وب سایت مورد نظر شما ترافیک خوبی را دریافت نکرده است مثل بررسی محتواهای موجود و استراتژی محتوا، بک لینک های موجود یا صدها مورد دیگر که شاید با آنها آشنا باشی و متاسفانه تمامی آنها روی رتبه و وضعیت سئو و بهینه سازی تاثیرگذار است.
پس بیا به جای ناراحتی نگاهی کنیم به مواردی که می توانند دلیل بهتر نشدن وضعیت وب سایت شده باشند و این موضوع را بررسی کنیم که حالا چه کارهایی از شما ساخته است که همه چیز را بهبود ببخشند.
در این راهنما به تعدادی از متداول ترین مشکلاتی می پردازیم که گریبان گیر وب سایت ها می شود و از رشد آنها در رتبه بندی گوگل جلوگیری می کند. همین جا خوب است اشاره کنیم که اگر فرصت یا علاقه به اصلاح موارد لازم نداری، می توانی با شماره تلفن های مندرج در وب سایت پیش رو تماس گرفته و از خدمات بهینه سازی سایت شرکت پارسیان مهر در این زمینه مطلع شوید.

 

باهم کارهایی که لازم است در این مرحله انجام بدهی را مرور می کنیم:

1) بهینه سازی محتوای وب سایت

با متداول ترین مشکل شروع می کنم:   وجود محتوای بد روی وب سایت

واقعیت این است که تمامی صفحات، لندینگ پیج‎ها و حتی پست های کوتاه خبری مخاطب‎ های زیادی را به خود جذب نخواهند کرد، این یک حقیقت است و هرچه زودتر با آن کنار بیایی زودتر یک قدم پیشرفت کردی. بنابراین مورد یاد شده یک مشکل نیست یک حقیقت است اما اگر تمامی صفحات وب سایت شما از محتوای نامناسب که به دلیل نگارش اشتباه یا برنامه ریزی غیر اصولی یا عدم بهینه سازی درست رنج ببرند، با یک مشکل بزرگ در رابطه با رتبه بندی در گوگل روبه رو خواهید شد. اینجا چند دلیل که چرایی بد بودن محتوای شما و تاثیر آن را روی عدم پیشرفت بیان می کند را بیان کردم:

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

ناقص بودن محتوای وب سایت

این یکی از بزرگترین دلایلی است که گوگل می تواند رتبه بدی به شما بدهد. به طور اساسی اگر شما محتوایی بنویسی که به صورت کامل سوالی که قرار بود پاسخ بدهد را جواب نداده است یا فقط خیلی سطحی در آن به موضوع پرداخته شده، به احتمال زیاد مشکل ناقص بودن یا به اصطلاح محتوای لاغر Thin Content را دارید.
حالا این سوال مطرح می شود که محتوای لاغر یا ناقص چه نوع محتوایی است؟ چون هر وب سایتی مخاطب خاصی دارد یا در جستجوی گرفتن بخشی از مارکت یا به اصطلاح نیچ مارکت niche خاص خود است. برای این موضوع لازم است که استراتژی و برنامه محتوای خود را به دقت بررسی کنی این موضوع با مثال بیشتر قابل لمس می شود:
برای مثال لازم نیست که 3000 کلمه در مقاله ای بنویسی تا بگویی "فاصله تهران تا استانبول چقدر است؟" این سوال را می توان خیلی کوتاه پاسخ داد و حتی اگر بخواهی با وسایل نقلیه مختلف هم موضوع را بیان کنی باز هم نیازی به نگارش 3000 کلمه نیست. در صورتی که اگر همین سوال را کمی تغییر داده و بپرسیم "در هنگام سفر زمینی از تهران به استانبول چه جاهایی را ببینم؟" به احتمال زیاد باید بیش از چند صد کلمه توضیح داشته باشی.
نکته مهم این است که توجه کنی عنوان چه چیزی را می خواهد و چقدر لازم است توضیح بدهی. همه سوال هایی که از عنوان انتظار می رود در صفحه باشد باید ذکر شود. به بیان ساده هرقدر دوست داری بنویس اما همه موضوعات مربوط به عنوان را بیان کن.

بهینه سازی محتوای وب سایت

متخصصان سئو یا تولیدکنندگان محتوا از عبارت "کیورد استافد" استفاده می‎ کنند اما به راستی در عمل می دانند درباره چه چیزی صحبت می کنند و دانسته های خود را به کار می گیرند؟
هر محتوایی در وب سایت علاوه بر جذب مخاطب از راه تولید محتوا هدف استفاده از کیوردهای مورد نظر را هم دارد که مشکلی هم در آن نیست ولی اگر به صورت مکرر و فقط برای جذب ربات گوگل صفحه را از کیوردهای خود اشباع کنید با مشکل در رتبه بندی روبه رو خواهید شد. پس دست از فریب دادن خود و گوگل بردار و برای عنوانی که انتخاب کردی محتوای جدید و مفید در کنار در نظر گرفتن کلیدواژه های درست بنویس.

معنای کیورد استافینگ

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوا

در واقع کیورد استافینگ keyword stuffing به نوعی نوشتن غیر عادی گفته می شود که در آن نویسنده سعی می کند در هرجایی که می تواند کلیدواژه های از قبل تعیین شده خود را بچپاند.  اگر تا به امروز حتی کم این کار را انجام می دادی این خبر را برای تو دارم که ربات های گوگل به هیچ وجه این نوع محتوا را برای سئو وبسایت نمی پسندند و به احتمال زیاد وب سایت را به قعر صفحات انتهایی می برند. حتی اگر خیلی خوش شانس باشی و مخاطب ها به وب سایت تو سر بزنند، به دلیل آن که محتوای مناسبی ارائه نکردی از صفحه به سرعت خارج می شوند و این یک تاثیر بد و نمره منفی برای وب سایت درج خواهد کرد.
برای مثال یک محتوای کیورد استافد درباره تور استانبول این گونه است:
"ما تور استانبول ارائه می کنیم. برای خرید یا رزرو تور استانبول با قیمت مناسب کافی ست به صفحه تور استانبول مراجعه کرده و برای پس از انتخاب با ما تماس بگیرید."
این متن بسیار بد است و متاسفانه تعداد وب سایت هایی که محتواهای اینچنینی تولید کردند بی شمار است.
منکر این موضوع نمی شوم که باید از کیوردهای مفید در محتوا استفاده شود تا یک وب سایت سئو بیس خوب داشته باشیم چون وجود آن کلمات کلیدی راه را به گوگل نشان می دهند اما استفاده صحیح مهم است و نیاز به تمرین دارد.
پس زیاده روی ممنوع!
خوشبختانه برطرف کردن مشکل کیورد استافینگ آسان است، به صفحات مشکل دار برو و محتواهایی که این مورد در آنها هست را اصلاح کن و کیوردهای اضافی را حذف کن. بهتر است که آن صفحات را با محتوای غنی و جذاب پر کنی.

کپی کردن محتوا از سایت های دیگر

معنای این مشکل از نام آن مشخص است، یعنی در سایت شما یک محتوا دوپلیکیت Duplicate Content شده و چند بار در چند جا نمایش دارد. این مورد زمانی پیش می آید که به یک عنوان دوبار پرداخته می شود یا محتواها خیلی به هم شبیه هستند یا چند نویسنده همزمان و بدون مدیریت صحیح در حال کار روی یک وب سایت هستند. 
محتوای دوپلیکیت از آن چه فکر می کنی صدمه بیشتری به وب سایت تو وارد می کند. اولین و بزرگ ترین مشکل این است که گوگل متوجه نمی شود که کدام صفحه، محتوای اصلی است و احتمال دارد به هیچ یک از آنها رتبه ندهد. خیلی ساده بگویم امکان دارد گوگل به طور کلی این صفحات را نادیده بگیرد و تمام تلاش هزینه ای و زمانی شما از بین برود. یکی از وب سایت هایی که طراحی آن به ما سپرده شده بود که در قسمت نمونه کارهای پارسیان مهر قابل مشاهده است، همین مشکل را داشت.
بهترین کاری که در چنین موقعیتی می توان انجام داد این است که مطمئن شویم از محتوای 100% یونیک برای هر صفحه وب سایت خود استفاده کردیم. اگر محتوای خود را از فرد یا وب سایت دیگری کپی کردی هم باید بدانی که علاوه بر بی محلی گوگل سرقت ادبی هم انجام دادی که مشکل بزرگ تری است. 
اگر گوگل متوجه سرقت ادبی و کپی محتوای فرد یا ارگان دیگری توسط شما شود می تواند شما را از گوگل و سرور بیرون بیندازد و به عبارتی ریمو کند.
محتوا با هدف مخاطب همخوان نیست

محتوا با هدف مخاطب همخوان نیست

مورد دیگری که در تولید محتوا باید در نظر گرفته شود این است که درست مطابق با هدف مخاطب آماده سازی شده باشد. گوگل به همراه ابزارهای متعددی که در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار داده است کمک بزرگی برای دستیابی به ایده محسوب می شود تا متوجه شویم که مخاطبان در موتورهای جستجو به دنبال پاسخ چه سوالاتی هستند و بهتر است که در اول کار سعی نداشته باشی سوالات جدید بسازی و تلاش کنی سوال های موجود را به نحو بهتری جواب بدهی. شاید تکنیک های سئو برای وبسایت به این دلیل ناکارامد به نظر می رسند که محتوا مطابقت درستی به درخواست جامعه ندارد. 
یافتن سوالات به صورت دقیق کار دشواری است و به آن موقعیت خاکستری می گویند چون تضمینی وجود ندارد که در زمانی که محتوای شما انتشار پیدا می کند هنوز آن سوال برای مخاطبان وجود داشته باشد؛ اما ایده های خوبی را از شبکه‎ های اجتماعی و موتورهای جستجو می توان دریافت.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل؟

برای رسیدن به جواب این سوال لازم است به سری سوالات دیگری هم فکر کرد از جمله: چه صفحاتی مهم تر هستند؟ مقالات، لندینگ پیج ها، صفحات مقایسه ای یا آنهایی که بار علمی بیشتری دارند؟ وب سایت های خرده فروشی موفق تر هستند یا عمده فروشی یا وب سایت های خدماتی؟ وب سایت با دولت یا وب سایت دانشگاه ها یا مراکز علمی در رقابت خواهد بود؟
این موضوع را با یک مثال ساده توضیح می دهم. تصور کنید که در گوگل سرچ کردیم "بهترین شرکت طراحی وب سایت در تهران" جواب هایی که گوگل نشان می دهد هیچ یک از دو شرکت مشابه نیستند و داخل هر لینک پر است از خدمات و امکاناتی که شرکت ها بیان می کنند و خود را به نحوی بهترین شرکت در تهران می دانند. اینجاست که مخاطب به اطلاعات داخل وب سایت توجه نمی کند و به سراغ خواندن نظر سایر افراد می رود و در نهایت شرکتی که بهترین است موفق خواهد شد. 

فرمول E-A-T

فرمول E-A-T

آخرین موردی که ممکن است محتوا مقصر اصلی عدم پیشرفت وب سایت باشد، نوع ارزیابی گوگل است که با نام راهنما یا فرمول E-A-T آن را می ‍شناسیم. این حروف را باهم مرور می کنیم:
  - تخصص Expertise: بر اساس حرف E شما باید یک متخصص در حوزه کاری خود باشید یا دارای تجربه زیادی در مورد موضوع مورد بحث داشته باشید.
  - قدرت Authority: حرف A این فرمول بیان می کند که شما در صنعت خود دارای شهرت هستید.
  - قابل اعتماد بودن Trustworthiness: خدمات و تجارت شما قانونی است و با اطلاعات دقیق موجود داخل وب سایت در حال فعالیت هستید.

برای کسانی که در زمینه هایی مانند ارز دیجیتال، سئو وب سایت، وکالت یا پزشکی فعالیت می کنند در نظر گرفتن فاکتورهای E-A-T مهمتر است و شاید دلیل عدم پیشرفت آنها یکی از این موارد باشد. توجه داشته باشید که این فرمول به صورت مستقیم جزو برتری یافتن یک وب سایت از رقیب نیست اما می تواند به عنوان یک ایراد محتوایی مطرح شود و برطرف کردن آن باعث ایجاد پیشرفت باشد. در واقع این فاکتور هم در موقعیت خاکستری قرار دارد و نمی توان دقیق مشخص کرد که چطور روی رتبه بندی تاثیر دارد اما راهی است برای گوگل که کسب وکارهای معتبر را تشخیص بدهد. اگر برنامه ریزی دقیقی برای آینده ندارید یا برای محتوا و دیجیتال مارکتینگ خود برنامه ریزی نمی کنید این مورد نمی تواند به شما کمکی کند و بیشتر به پیشرفت وب سایت های قوی خواهد آمد.

مزایای فرمول E-A-T شامل این موارد می شود:
  - بهبود محتوای وب سایت هایی که از نظر برنامه محتوایی قوی هستند و مشکلی ندارند.
   - ایجاد اعتماد بین کسب وکار و مخاطب

نمایش جایگاه و علم خود در بازار هدف

به طور کلی اندازه گیری E-AT هم دشوار است چون امتیاز خاصی از سمت گوگل برای این مورد جدا نشده است اما همه می دانیم که گوگل باهوش تر از بسیاری از متخصصان سئو است و از الگوریتم هایی استفاده می کند که همه آنها منتشر نمی شوند. ما در پارسیان مهر توصیه می کنیم برای بهبود در این بخش مواردی که در ادامه بیان می شود را انجام بدهید:
لینک سازی با سایت های مرتبط که داخل بازار هدف شما هستند.
استخدام کارشناسان محتوای خبره و یک مدیر محتوا برای کنترل کیفیت و موارد سئو. گوگل در تعیین بهترین متن تخصصی بسیار خوب عمل می کند و اگر یک متخصص متن را بنویسد به احتمال زیاد گوگل آن را از یک متنی که توسط غیر متخصص نوشته شده است، تشخیص می دهد.
محتواها را از دید کاربر بررسی و بازبینی کنید.
جوایز و افتخارات خود را در وب سایت نمایش بدهید.
صفحات "درباره ما" و "تماس با ما" داشته باشید.
از SSL با سرتیفیکیت استفاده کنید و به استفاده از SSL های رایگان بسنده نکنید.

2) بهبود سئوی آف پیج با کسب لینک های قدرتمند

اگر همه موارد محتوا را چک کردید و مطمئن هستید که کاری برای انجام باقی نمانده است وقت آن رسیده که به فکر ارتقای سئوی آف پیج Off-Page SEO باشید.
 سئوی آف پیج Off-Page SEO چیست؟

سئوی آف پیج Off-Page SEO چیست؟

سئوی آف پیج Off-Page SEO هر آن چیزی است که خارج از وب سایت انجام می شود. لینک بیلدینگ یا لینک سازی link-building پایه اصلی  سئوی آف پیج است اما نباید از یاد ببرید که شامل شبکه های اجتماعی، ساخت ساختار یا همان سایتیشن بیلدینگ citation building و نام شما در فهرست کسب وکارهای گوگل هم می شود. 
می توان گفت که مشکل سئوی آف پیج کمتر ممکن است به صورت مستقیم با انجام استراتژی اشتباه ایجاد شده باشد چون حوزه ای محسوب می شود که کنترل کمی روی آن داریم؛ اما ما در پارسیان مهر راه هایی را به شما پیشنهاد می کنیم که می تواند سئوی آف پیج شما را بهبود ببخشد و شما را دوباره وارد میدان رقابت کند.

نبود لینک از وب سایت های قدرتمند به سوی شما

یکی از بزرگ ترین مشکلات در رابطه با سئوی آف پیج این است که هیچ وب سایت قدرتمندی به شما لینک نداده یا به عبارتی شما را معرفی نکرده است. گوگل یک معیار اندازه گیری دارد به نام پیج رنک PageRank که به عنوان یک فاکتور برای نمایش در گوگل از آن استفاده می شود. گوگل کروم تا چندی قبل این فاکتور را نمایش می داد و می توانستیم عدد آن را ببینیم اما حالا فقط گوگل به این عدد دسترسی دارد. هربار که از یک وب سایت دیگر یک لینک به سمت شما می آید این عدد بر اساس قدرت یا ضعف آن لینک روی آن عدد تاثیر می گذارد. برای درک ساده تر این موضوع می توانیم که بک لینک ها را به صورت یک رای در نظر بگیریم رای هایی که به شما نمره خوب یا بد می دهند و البته قدرت رای دهنده ها هم در سرنوشت شما تاثیر می گذارد و اگر از یک وب سایت نامرتبط به سمت شما بیاید نمره مثبت خیلی کمی دارد و اگر از یک وب سایت مرتبط قوی داده شود بسیار تاثیر بهتری دارد.
اگر هیچ بک لینکی به شما داده نشود یا بک لینک های شما فقط از وب سایت های ضعیف باشد رتبه های شما از یک جایی به بعد پیشرفت نمی کنند و کمپین های شما جواب نمی گیرند. 
خوشبختانه الان امکان این را داریم که بک لینک های بد را از گوگل حذف کرده یا disavow کنیم و به نظر می رسد که گوگل به قدری باهوش شده است که بتواند لینک هایی که ما تعیین می کنیم را نادیده بگیرد و مثل گذشته وب سایت را دچار مشکل پنالتی نمی کند. این مورد برای متخصصان سئوی حرفه ای خوب است اما اگر بی رویه و توسط افراد غیر متخصص استفاده شود و  disavow نامناسب انجام بگیرد می تواند وضعیت وب سایت را بدتر از گذشته کند بنابراین توصیه می کنم که از این امکان استفاده نکنید مگر آن که به صورت دقیق بدانید چه کاری انجام می دهید.

لینک از وب سایت های ضعیف بدتر از نبود لینک هستند

لینک از وب سایت های ضعیف بدتر از نبود لینک هستند

در ایران اغلب کسب و کارها برای کسب رتبه در این قسمت به خرید رپرتاژ آگهی روی می آورند و برخی افراد کم تجربه به دلیل پایین بودن قیمت رپرتاژ در وب سایت های کم قدرت آنها را تهیه می کنند. در جوامع بین المللی در ابتدا از وب سایت هایی مانند Ahrefs یا SEMrush استفاده می شود تا بک لینک ها و قدرت آنها آنالیز شود. در این مرحله اگر دیده شد که تعداد زیادی لینک های بی کیفیت، از وب سایت های نامرتبط به وب سایت آمده اند متوجه خواهیم شد که مشکل بک لینک ضعیف وجود دارد. 
بهترین راه برای جنگ با بک لینک های بد، ساختن بک لینک های خوب و نشان دادن قدرت واقعی سایت به گوگل است.
صدها استراتژی برای ساخت بک لینک وجود دارد که بهترین آنها عبارت اند از استفاده از سوشال مدیا، ایمیل مارکتینگ، منشن شدن در هر نوع فضای آنلاین در کسب و کارهای مرتبط محلی و این لیست همچنان ادامه دارد.
فراموش نکن که به محتوایی نیاز داری که مردم خودشان انتخاب کنند که آن صفحه را برای یکدیگر بفرستند.

گوگل مای بیرینس چیست؟

برخی از کسب و کارها کار خود را به یک شرکت طراحی وب سایت می سپارند و بعد تولید محتوای خود را به فردی می دهند که از بازاریابی دیجیتال دید روشنی ندارد؛ اغلب این نوع کسب و کارها با مشکل گوگل مای بیزینس Google My Business روبه رو می شوند. اگر یک کسب و کار محلی هستید یا خدماتی را ارائه می دهید و کوکل مای بیزینس یا GMB ندارید بدانید که در طولانی مدت با مشکل روبه رو خواهید شد.
به زبان ساده GMB یک داشبرد است که امکان ترک کردن و بهینه سازی سئوی لوکال یا محلی را میسر می کند. در واقع گام اول برای بهینه سازی سئوی محلی است شما آن را یک جعبه با نقشه تصور کنید که لیستی از هرچیزی که به صورت محلی سرچ می شود در آن وجود دارد.
پس تا اینجا کار این است که مطمئن شویم که اکانت GMB داریم. این امانت در همه جای دنیا رایگان است و کار سختی هم لازم نیست انجام بدهید. زودتر برای داشتن این اکانت اقدام کنید چون احتمال دارد رقیب ها این کار را کرده باشند و همین حالا جلوتر محسوب شوند.
گام بعدی این است که مطمئن شویم که راهنمای GMB را به صورت صحیح و کامل دنبال می کنیم. اگر از این راهنما تخطی کنی از فهرست حذف خواهی شد پس دقت کن.

 شبکه اجتماعی

شبکه اجتماعی

آخرین نکته درباره سئوی آف پیج شبکه های اجتماعی است. اگر شبکه اجتماعی نداری اشتباه کردی و ترافیک زیادی را از دست می دهی البته این نکته برای برخی از کسب و کارها نیاز به تفکر بیشتری دارد که برای مثال از چه نوع شبکه اجتماعی استفاده کنند بنابراین تا صحبت از شبکه اجتماعی می شود به فکر اینستاگرام نباشید.
گوگل داشتن شبکه اجتماعی را به عنوان فاکتوری برای دادن رتبه در نظر نمی گیرد اما ورود مخاطب از این کانال به سئوی سایت کمک می کند. از آنجایی که ورود مستقیم نیست جزو سئوی آف پیج محسوب می شود. پس ارزش دارد که زمان صرف شبکه اجتماعی کنیم.
اگر یک محتوای خوب و مفید در شبکه اجتماعی قرار بدهیم و در سرچ ها دیده شویم قطعا در بهبود سئوی وب سایت نیز تاثیر می گذارد. اگر پست را به مخاطب های خاصش برسانیم آنها پست را به اشتراک خواهند گذاشت و در نهایت همه این موارد به بالا رفتن قدرت وب سایت منجر می شود.
حالا این سوال مطرح می شود که مخاطب های هدف ما کجا هستند؟ برای مثال اگر کسب و کار شما فروش اتومبیل است پس شبکه اجتماعی تیک تاک برای شما مناسب نیست یا اگر مصالح ساختمانی خاصی را می فروشید مثل دریچه فاضلاب کامپوزیتی اینستاگرام برای شما مناسب نیست. توجه کنید که شبکه اجتماعی ضعیف هم به سئوی شما آسیب می رساند چون یک شکست به حساب می آید.

اهمیت سئوی تکنیکال

خبر خوب این است که مواردی که با سئوی تکنیکال برطرف می کنیم در بهبود وضعیت رتبه ها تاثیر مستقیم دارند. خیلی ساده بیان کنم معنای سئوی تکنیکال این است که اگر مدت های زیادی بهترین تولید محتوای ممکن را انجام بدهید اما ربات های گوگل شما را پیدا نکنند هیچ فایده ای ندارد. سئوی تکنیکال یک استراکچر خاصی دارد و باید همه چیز پشت پرده هم بهینه باشد. سئوی تکنیکال موارد خیلی خیلی زیادی را پوشش می دهد و هدف در آن این است که به ربات های گوگل خوراکی آسوده بدهیم تا خیلی راحت ما را پیدا کنند.
چند مورد از سئوی تکنیکال را مرور می کنیم که احتمال دارد مشکل سایت شما از آنها باشد.

راه حل وب سایت نوایندکس 

خب فرض می کنیم که یک وبسایت جدید داریم یا سایتی داریم که چند صفحه دارد و همه آن صفحه ها رتبه بدی دارند. با وجود این که سعی کردیم محتواها را اصلاح کنیم بازهم گوگل به صفحه های ما رتبه نمی دهد. هرقدر که صبر می کنیم با وجود این که ماه ها طی می شود اما همچنان رتبه نمی گیریم. اینجاست که باید شک کنیم که نوایندکس هستیم. 
باید مطمئن شویم که تگ متا ربات روی ایندکس است اگر اشتباه باشد چیزی شبیه کد زیر خواهد بود:

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>

حالا شاید متا تگ شما شامل نوفالو نباشد اما نوایندکس هم همان است. نوع درست آن به صورت زیر است:

<meta name=”robots” content=”index, follow”>

اجازه دادن به خزنده های گوگل

فارسی شده واژه کرولرها Crawlers که به خزنده ها مشهور شدند هم نقش مهمی در رتبه به دست آوردن صفحات دارند. به این معنا که باید از خود بپرسید آیا خزنده های گوگل به صفحات من دسترسی دارند؟
نوایندکس یعنی گوگل صفحه را ایندکس نکرده است بسته شدن کرولرها یعنی در روبات تکست یعنی گوگل اصلا صفحه را ندیده است که ایندکس نکند. پس فایل ربات تکست وب سایت را چک کن و ببین که دسترسی کرولرها را نبسته باشی یا به عبارتی Disallowing نباشند. 
فایل ربات تکست به خزنده ها فرمان می دهد که می توانند چه صفحاتی را ببینند و نباید چه صفحه هایی را ببینند. پس اگر بلاک کرده باشید ایندکس نمی شوید و اگر ایندکس نشوید گوگل شما را پیدا نمی کند. امیدوارم ساده توضیح داده باشم.
این کار محاسنی هم دارند که شما می توانید صفحه هایی که نمی خواهید دیده شوند را این گونه از گوگل پنهان کنید اما در هر صورت باید این مورد را چک کنید. اگر کدهایی مثل موارد زیر دیدی به این معناست که کرولرها یا خزنده ها دسترسی به صفحه شما ندارند:


 User-agent: *
Disallow: /

برای اصلاح این مورد کافیست  Disallow را به Allow تغییر بدهیم.

استراکچر نامشخص وب سایت

استراکچر نامشخص وب سایت

استراکچر سایت به این معناست که چطور صفحات مختلف سایت به یکدیگر مرتبط می شوند. در واقع این موضوع به همان دسته بندی اشاره دارد که برای مثال مقالات را در یک قسمت قرار بدهیم و اخبار را در جای مشخص خودش. یک مثال دقیق تر در نظر بگیریم:
فرض می کنیم یک کسب و کار داریم که قرار است در آن لوازم آشپزخانه بفروشیم در وب سایت چنین کسب و کاری باید دسته بندی به عنوان ظروف شیشه ای باشد که زیر مجموعه آن وسایلی مثل ماگ، لیوان، استکان و... باشد. همه چیز ساده و مرتب. یک سایت با استراکچر خوب شامل لینک دهی داخلی منظم و درست هم هست و اگر لینک دهی داخلی شما بی نظم و بدون فکر قبلی باشد احتمال دارد که ربات ها گیج و سردرگم شوند. 

اهمیت عنوان لینک ها 

اگر لینک ها عنوان نداشته باشند یا عنوان آنها کامل نباشد باعث می شود که خزنده ها دقیق متوجه نشوند که صفحه درباره ی چه موضوعی صحبت می کند و بهتر است که کار آنها را آسان کنید و مقصد را درست بیان کرده باشید. شاید عنوان درست دادن کمی سخت باشد اما این کمک را می توانم بکنم که اگر مرتبط با محتوای صفحه مقصد باشد احتمال موفقیت بیشتر است. در همین جا مطمئن شو که صفحه های مهم را در دید مخاطب قرار دادی و فقط به لینک های داخلی و ورود مستقیم از گوگل دل نبستی.
به صفحه هایی لینک داخلی بده که قصد داری رتبه آنها افزایش پیدا کند و بدان که اگر صفحه مهم را جایی قرار بدهیم که کاربر با ده ها کلیک به آن برسد هرگز کسی به آن صفحه نخواهد رسید. تعداد کلیک برای تجربه کاربر هم بسیار بد است.

 اهمیت سایت مپ XML

اهمیت سایت مپ XML

در ادامه موضوع استراکچر صحیح وب سایت در نظر داشته باشید که باید سایت مپ XML داشته باشید و در گوگل کنسول آن را درج یا به عبارتی سابمیت submit کنید. ایده آل این است که استراکچر سایت به قدری مرتب باشد که همان برای کرولرها کافی باشد اما بازهم توصیه می کنم وجود سایت مپ در گوگل کنسول را چک کنید البته این کار را با اپلیکیشن و سایت های دیگر مثل Bing Webmaster Tools هم می توان انجام داد.
اگر سایت مپ و استراکچر هردو درست باشند این امکان را به کرولرها می دهیم تا در صورت نیاز به سایپ مپ رفته و مسیر درست را متوجه شوند. من توصیه می کنم که ابتدا استراکچر و ساختار وب سایت را اصلاح کنید یا بسازید و بدانید که اگر کاربرها به راحتی بتوانند راه را در سایت شما پیدا کنند پس ربات ها هم می توانند بعد به سراغ سایت مپ بروید و دید شما به سایت مپ طوری باشد که انگار قصد دارید راه درست و ساده را به گوگل نشان بدهید و بدانید که هر صفحه ای که در سایت مپ قرار دارد باید مهم باشد.

اهمیت اسکیما برای وب سایت

وب سایت شما اسکیما Schema دارد؟ یکی از ترندهای بازار سئوی تکنیکار اسکیماست. این مورد کمی پیچیده تر از موارد قبلی است؛ اما ارزش زمان صرف کردن را دارد چون می تواند تاثیر خوبی در بهبود وب سایت داشته باشد. به بیان ساده ساختار اسکیما یک راهی برای نشان دادن و پیشبرد محتوا برای کرولرها یا خزنده هاست. اسکیما مهم ترین اِلمان صفحه را در نظر می گیرد تا به این جواب برسد؟ این صفحه درباره چیست؟
در اینجا همه عناوین و قسمت های صفحه مورد بررسی قرار نمی گیرند؛ اما خیلی توصیه می کنم که حتما برای صفحات اسکیما در نظر بگیرید، یعنی چی؟ بیشتر توضیح می دهم.
اگر صفحه ای دارید که در آن در حال معرفی یک بازی کامپیوتری هستید همین که عنوان درست و سئو شده با اچ 1 و لینک دهی داخلی درست داشته باشید شانس زیادی دارید که خزنده های گوگل موضوع را درست متوجه شوند اما اسکیما کمک می کند که عنوان هایی که خیلی مفید نیستند از دید ربات ها پنهان بمانند و موضوع اصلی مهم تر جلوه پیدا کند تا موضوع صفحه را درست متوجه شوند. این موضوع ارتباط مستقیم با رتبه شما در گوگل دارد.  بهترین وب سایت که می تواند راهنمای قدم به قدمی برای ران کردن اسکیما روی وب سایت شما باشد MOZ است. شما باید به وبسایت هایی مانند Schema.org مراجعه کرده و آدرس صفحه ای که می خواهید برای آن اسکیما داشته باشید را وارد کرده و کدی که دریافت می کند را در HTML آن صفحه قرار بدهید و کار تمام است کد چیزی شبیه مثال زیر خواهد بود:


<div itemprop="aggregateRating" itemscope itemtype="https://schema.org/AggregateRating">
    <span itemprop="ratingValue">[Aggregate rating given]</span> 
        stars –
    <span itemprop="reviewCount">[Number of reviews]</span> 
        reviews –
</div>

راه حل وب سایت کند

آخرین مورد در سئوی تکنیکال سرعت وب سایت است. آیا سایت مورد نظر دیر لود می شود؟ زمانی را در نظر بگیرید که کش ندارید و وب سایت برای اولین بار روی بروزر شما ران می شود. حالا باید مطمئن شوی که صفحات سریع لود شوند تا ریسک از دست دادن رتبه و نرخ تبدیل یا conversions را نداشته باشیم.
گوگل به صفحه ای رتبه خوب می دهد که:
1-بهترین جواب را به سوال بدهد
2-بهترین تجربه کاربری را به مخاطب داده باشد

 راه حل وب سایت کند سایتی که دیر در دید کاربر ظاهر شود هردوی این قوانین را زیر پا گذاشته است. در بروزرسانی راهنمای گوگل که در ماه می سال 2021 منتشر شد گوگل اعلام کرد که زمان لود شدن یا بالا آمدن وب سایت یک فاکتور اصلی در رتبه دادن است. خوشبختانه چند کار هست که می توان برای بهبود این موضوع انجام داد:
حجم عکس ها را کم کنیم
استفاده از شبکه تحویل محتوا یا CDN
حذف کدهای جاوااسکریپت و سی اس اس های بیهوده 
کسب اطمینان از عدم دیده شدن توسط گوگل یا رندریگ the rendering process
حذف کدهای اضافی که در وب سایت ایجاد شده اند 
استفاده از یک سیستم کش کارآمد

کارهای زیاد دیگری هم می توان انجام داد که وب سایت های تحلیل سئو مانند GTMETRICS می توانند راهنمای خوبی باشند. توجه کنید که بهبود سرعت سایت می تواند گاهی هزینه بر باشد و این زمانی ست که نیاز به بهبود سرور یا هاستینگ داشته باشید. اینجا موضوع کمی پیچیده می شود و اگر هیچ سررشته ای در زمینه چگونگی یافتن سرور و هاست مناسب ندارید امکان تماس با شرکت طراحی وب سایت پارسیان مهر و تیم پشتیبانی و شبکه و حتی سئو وجود دارد تا بهترین مورد را انتخاب کنید، ضمن آن که ما به تمامی عزیزانی که طراحی وب سایت خود را به ما می سپارند مشاوره ارائه می دهیم.

3) زمان کافی برای تاثیر تکنیک های سئو

زمان مناسب برای سئو

آخرین دلیلی که باعث نرسیدن به جواب دلخواه از تکنیک های سئو می شود، این است که زمان کافی را برای آپدیت در نظر نمی گیریم. به بیان ساده عجله داریم که سریع به رتبه یک برسیم. سئو یا بهینه سازی وب سایت یک بازه زمانی نیاز دارد و بازی طولانی ست و جواب را می توانید طی چند هفته مشاهده کنید؛ اما بهترین زمان 3 ماه است زیرا در این مدت گوگل و سایر موتورهای جستجو بی شک وب سایت را بررسی کرده اند. 
اگر می خواهی یک کمپین سئو 1 ماهه وب سایت را دگرگون کند، به احتمال قریب به یقین همین اولین گام را اشتباه برداشتی و نتیجه دلخواه را نخواهی دید این را از تجربه چندساله بیان می کنم. خبر دیگر این که اگر وب سایت جدید است و برند سازی را تازه شروع کردیم برای دیدن خبرهای خوب باید 6 ماه فرصت در نظر بگیریم در برخی مواقع حتی کمی بیشتر به همین خاطر است که قراردادهای سئوی ما کمتر از 6 ماه نیست. این موضوع فقط به گوگل مربوط است زیرا این مدت را نیاز دارد تا تمامی جنبه های وب سایت و محتوای آن را بررسی کند.

توصیه شخصی من به تو دوست یا همکار

کارها را انجام بده، زمان در نظر بگیر و طی آن مدت به کارهای دیگر مشغول شو و دوباره دوره ای به کارهای قبلی برگرد و نتیجه ها را ببین و در صورت وجود مشکل آنها را اصلاح کن. 

آخرین راهکارها برای کار نکردن تکنیک های سئو

ماجرای بهینه سازی سایت یک داستان بی ثبات است و نمی توان برای همه یک نسخه پیچید. از نظر من ترکیبی از هنر و علم است که پایه ی آن را می توان تحلیل داده دانست. پس این که متوجه شوید چرا تکنیک های بهینه سازی شما کار نمی کند دقت لازم دارد و زمان بر است. 

یک چک لیست آسان برای بهبود وضعیت سئوی وب سایت

• مطمئن شو که محتوایی که ارائه می دهی جواب سوال مخاطب توست
• سعی کن بک لینک خوب و قوی به دست بیاوری
• ساختار تکنیکال سایت را بررسی کن تا مطمئن شوی که ربات ها خیلی آسان همه قسمت های مهم وب سایت را پیدا می کنند
• صبر کن و به مدت چند ماه منتظر دیدن نتایج باش



در پایان اگر سوالی درباره ی هر کدام از موارد زیر یا بهینه سازی سایت دارید از منوی تماس با ما ، با متخصصین طراحی سایت ما در ارتباط باشید.


قیمت سئو سایت

خدمات بهینه سازی سایت

افزایش رنکینگ وب سایت

افزایش ترافیک سایت

بهبود رتبه سایت در گوگل

عنوان بهینه سازی وب سایت

مهمترین ابزارهای سئو کدامند؟

محتوا و طراحی وب سایت متن، عکس ها و نمایشهای ویدیویی-تصویری وب سایت Content & Design
مسائل فنی وب سایت Technical
مسائل مربوط به کیفیت وب سایت Quality

مراحل انجام سئو چیست؟

1-هدف کسب و کار و مشتری های خود را مشخص کنید
2-با کلمات کلیدی کسب و کار خود آشنا شوید و بدانید مردم چطور شما را در گوگل پیدا می کنند
3-درباره رقیبان و بازاریابی دیجیتال آنها به جمع آوری اطلاعات بپردازید
4-بحث تولید محتوا را جدی بگیرید
5-بر اساس حدس و گمان کار نکنید، همه چیز در سئو باید بر اساس سند و مدرک باشد
6-از محتوای کپی در وب سایت خود استفاده نکنید
7-فراموش نکنید که هر صفحه از وب سایت شما ارزشمند است
8-اگر قصد فروش دارید باید از ابتدا طراحی فروشگاه اینترنتی را انتخاب کنید
9-به آدرس های وب سایت خود اهمیت بدهید
10-مطمئن شوید وب سایت شما به مشتری ها و موتورهای جستجو وصل است
موارد بالا تنها 10 مورد از هزاران نکته ای است که باید در رابطه با سئو بدانید اما می توان گفت که به پایه و اساس SEO سایت اشاره کردیم.

قیمت خدمات بهینه سازی وبسایت یا سئو چقدر است؟

شرکت پارسیان مهر خدمات سئو و بهینه سازی وبسایت را بر اساس آنالیز وبسایت مورد نظر و رقبای آن انجام میدهد، برای کسب اطلاع از قیمت وبسایت مورد نظر خود با شماره 02144897658 تماس بگیرید.

سئو یا بهینه سازی وبسایت به چه معناست؟

SEO مخفف عبارت search engine optimization است که در فارسی آن را با عنوان بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو می شناسیم.


© تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت به شرکت پارسیان مهر تعلق دارد